sazehplus

sazehplus

sazehplus

sazehplus

  • ۰
  • ۰

متره و برآورد

تعریف متره:

همان گونه که می دانید و در بسیاری از متون منتشره و مجامع برگزار شده نیز به دفعات بیان گردیده است: متره عبارت است از محاسبه احجام و اندازه گیری مقادیر مصالح موردنیاز برای اجرای یک پروژه (فعالیت اجرایی خاص) یا محاسبه مقادیر مصالح به کار رفته و مصرف شده در یک پروژه (فعالیت اجرایی خاص) اجراشده. به عبارتی ساده، متره یعنی محاسبه مقادیر عملیات اجرایی که این مقادیر می تواند از جنس مختلف بوده و واحدهای متفاوتی نیز داشته باشند.

متره فقط مختص عملیات عمرانی نبوده و این واژه کلیدی و مهم در مورد هر عملیاتی که دارای واحد اندازه گیری مشخصی باشد کاربرد وسیع و غیرقابل انکاری دارد. این فعالیت ها می تواند در حوزه ساخت وساز که شامل ساختمان و ابنیه، تأسیسات برقی و مکانیکی، راه و باند فرودگاه، خطوط انتقال آب و ... بوده و یا در دیگر حوزه ها از قبیل خریدوفروش محصولات غذایی، کشاورزی، صنعتی، دارویی و ... قرار داشته باشد؛ بنابراین مفهوم متره مفهومی گسترده و فراگیر است که همین امر نیز پرداختن به زوایای پیدا و پنهان آن ها آشکارتر می سازد.

معمولاً این نوع محاسبات و تحلیل ها، در یک سری جدول های خاص انجام می گیرد که جداول برآورد ریالی و احجام پروژه ها و یا همان جدول های کاربردی در صورت وضعیت (این جداول شامل جدول ریز متره، خلاصه متره و جداول بخش مالی که مربوط به بحث برآورد می گردد است) نامیده می شود. گرچه مفهوم صورت وضعیت به صورت اخص برای محاسبه هزینه های انجام شده جهت اجرای یک پروژه در طول زمان عملیات اجرایی می باشد و برآورد و پیشنهاد قیمت نیز به منظور تخمین هزینه های پروژه هایی می باشد که در مرحله تصمیم گیری برای ساخت و یا ارائه در یک مناقصه می باشد.

افرادی که این نوع محاسبات را انجام می دهند، مترور نامیده می شوند. یک مترور با تجربه و کارآمد، علاوه بر اینکه در نقشه خوانی و شناخت مصالح نوین و سنتی و تجهیزات و ابزارآلات ساختمانی و مرتبط با آن تسلط کامل دارد، باید درک خوبی از روشهای ساخت و ساز (سیستم های مختلف عملیات اجرایی و مصالح نوین و سنتی به کار رفته در معماری و سازه ساختمان ها) و هزینه این روش ها (اشراف کامل به آیتم های عملیات اجرایی و ریز منابع دخیل در اجرای یک فعالیت عمرانی از قبیل مقادیر هر منبع و بهای واحد آن منبع) داشته باشد.

انواع متره :

با توجه به تعاریف بالا و با عنایت به لزوم شناخت هر چه بهتر واژه متره به بررسی روش های مختلف متره می پردازیم.

انواع متره را می توان با توجه به این که مصالح با چه واحدی و برای چه نیازی محاسبه می شود، به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی کرد:

  1. متره بسته (برآورد قیمت توسط فهرست بها)

  2. متره باز (تجزیه بها یا آنالیز بها).

منبع : کارگشا

  • ۹۹/۱۲/۰۷
  • sazeh plus

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی