sazehplus

sazehplus

sazehplus

sazehplus

  • ۰
  • ۰

امور پیمان

اگر به بحث امور پیمان علاقه مند شده اید احتمالا با یکی از سوالات ذیل مواجه شدید :

حقوق و جایگاه یک مهندس دفتر فنی مسلط به امور پیمان چگونه است؟

آیا وظیفه دفتر فنی فقط مطرح کردن صورت وضعیت نویسی است ؟

مهندسین اجرایی ثبات بالاتری دارند یا مهندسین دفتر فنی ؟

بنابر این اگر با یکی از سوالات بالا مواجه شده اید وقتش رسیده که از این مقاله برای رسیدن با پاسخ خای خود استفاده کنید.

مهندسین دفترفنی باید علاوه بر مهارت متره کردن و صورت وضعیت نویسی بر امور پیمان نیز مسلط باشند. تسلط بر امور پیمان در کنار مهارت در صورت وضعیت نویسی شما را تبدیل به یک مهندس دفترفنی درجه یک می کند.

امور پیمان یعنی تسلط بر هر آنچه که یک مهندس دفترفنی از شرکت در مناقصه تا تحویل قطعی پروژه و آزادسازی ضمانت‌نامه‌ها با آن رو به رو می شود.

 

امور پیمان یک شرکت، قلب تپنده آن 

سرپرست کارگاه های زیادی را دیدید که در سرما و گرما روزی ۱۰ ساعت کار اجرایی می کنند. روزی ۱۰ ساعت سرپا هستند، با کارگران و عوامل دیگر سر و کله می زنند، با ناظر درگیرند و کلی خطر را به جان خریدند.

از طرفی سرپرست دفتر فنی هایی را دیدید که در گرما، زیر کولر و در سرما، کنار بخاری، پشت میز نشسته اند، چای می نوشند و برآورد اجرای کار یک مناقصه را آنالیز می کنند یا لایحه تاخیرات می نویسند.

حتما با خودتون می گویید حقوق و جایگاه همه مهندسین اجرایی بالاتر از مهندسین دفترفنی است، چرا که زحمت و خطرات خیلی بیشتری نسبت به مهندسین دفترفنی تحمل می کنند.

شرکت های پیمانکاری به راحتی عوامل اجرایی کارگاه های خود را عوض می کنند ولی در تعویض مهندسین دفترفنی بسیار محتاط اند.

اگر تعداد پروژه های یک شرکت کم شود مهندسین اجرایی تعدیل می شوند، ولی مهندسین دفترفنی به قوت خود باقی اند تا بتوانند کار جدید بگیرند و هزینه های صورت گرفته در پروژه های قبلی را از کارفرما طلب کنند.

اگر  پیمانی فسخ شود یا خاتمه یابد دیگر نیازی به مهندسین اجرایی نیست اما مهندسین دفترفنی باید برای نوشتن صورت وضعیت قطعی و احیا حقوق پیمانکار در آزادسازی تضمین ها و تسویه حساب حضور داشته باشند.

دفترفنی فقط متره کردن و نوشتن صورت وضعیت نیست، یک دانش است که تمام ریزه کاری های پروژه از شرکت در مناقصه و تحویل گرفتن زمین تا تحویل قطعی پروژه و آزادسازی ضمانت نامه ها را در برمی گیرد. 

افراد مسلط به امور پیمان در شرکت های مهندسین مشاور و بخش های مختلف کارفرما نیز جایگاه ویژه ای دارند و خط مقدم پاسخ گویی به ادعاهای پیمانکاران اند.

مهندسین دفترفنی شاغل در مشاور و کارفرما باید به خوبی به تعهدات و اختیارات خود و پیمانکار مسلط باشند تا بتوانند اجرای صحیح یک پروژه را نظارت کنند و بابت هزینه ای که کارفرما در پروژه پرداخت می کند کار بی نقص از پیمانکار تحویل بگیرد. 

بیشتر افراد شاغل در مشاور و کارفرما را افرادی تشکیل دادند که به امور پیمان، دستورالعمل ها و بخشنامه ها کاملا مسلط اند و مقدار کار انجام شده، مبلغ پیشنهادی پیمانکار، مدت اجرای کار و هر ادعای پیمانکار را تجزیه و تحلیل می کنند و در مقابل آن به درستی و در جهت منافع کارفرما واکنش می دهند. 

پس مهندسین دفترفنی مسلط بر امور پیمان در هر سه بخش پیمانکار، مشاور و کارفرما نقش مهمی دارند و قلب تپنده آن هستند. 

چرا نقش مهندسین دفترفنی در همه پروژه ها پررنگ است؟

بگذارید کمی بیشتر از کارهایی که مهندسین دفترفنی به عهده دارند برایتان بگویم:

 اگر مهندسین دفترفنی نتوانند در مناقصه ای پیروز شوند پروژه ای در میان نیست تا مهندسین اجرایی مشغول به کار شوند.

 اگر مهندسین دفترفنی هنگام شرکت در مناقصه نتوانند برآورد مناسبی از هزینه های اجرای کار داشته باشند پروژه ای که مهندسین اجرایی مشغول به اجرای آن هستند برای پیمانکار سودده نخوهد بود.

 اگر مهندسین دفترفنی نباشند و به جزئیات قرارداد مسلط نباشند پیمانکار نمی تواند هزینه هایی که در پروژه صورت گرفته را به خوبی و با بیشترین مقدار از کارفرما طلب کند.

 اگر مهندسین دفترفنی نباشند پیمانکار نمی تواند تاخیرات خود در تحویل پروژه را به کمک لایحه تاخیرات بی نقص دفترفنی اش مجاز کند و باید تبعات تاخیرات غیر مجاز را به جان بخرد.

 اگر مهندسین دفترفنی نباشند پیمانکار در مقابل ادعاهای مشاور و کارفرما چیزی برای عرضه ندارد.

 اگر مهندسین دفترفنی نباشند چه کسی موارد فسخ پیمان را به مهندسین اجرایی و مدیران شرکت پیمانکار گوش زد کند تا کارفرما بهانه ای برای فسخ پیمان نداشته باشد.

 اگر مهندسین دفترفنی نباشند پیمانکار نمی تواند روند پیشرفت پروژه را کنترل کند و گزارش های روزانه، هفتگی و ماهانه را به گونه ای به مشاور تحویل دهد که مورد تایید او باشد.

دفترفنی هر شرکت پیمانکاری دژ محکم آن شرکت برای دفاع در برابر حملات مشاور و کارفرما و احیای طلب پیمانکار بابت هزینه های انجام شده است. بدیهی است که دفترفنی مشاور و کارفرما نیز خط مقدم تقابل با پیمانکار است.

  • ۹۹/۱۱/۱۶
  • sazeh plus

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی